Stil de rigtige spørgsmål, inden du køber en ny hjemmeside!

Udgivet: 30-12-2020

Når du køber en ny WordPress hjemmeside (eller hvilket som helst andet CMS for den sags skyld) skal du sørge for at stille de rigtige spørgsmål. Gennem mine efterhånden mange år i branchen, er jeg stødt på utallige virksomheder som “bare” skal have en ny hjemmeside. Uden at stille de rigtige spørgsmål, bestiller og betaler de for en ny hjemmeside. Uden at stille de rigtige spørgsmål, vil udfaldet blive dårligt.

Jeg har ofte tænkt, at mange virker ukritiske, når de køber ind. Det handler i langt de fleste tilfælde mere om prisen end om produktet der udvikles. Det er selvfølgelig afgørende at virksomheden føler prisen er god – men det skal efter min mening sidestilles med den rigtige kvalitet. Altså, du kan stadig få en god pris og få alt det du har brug for.

Hvad er det for nogle spørgsmål?

#1. Hvad er målet med hjemmesiden?

Afklar præcis hvad du gerne vil have ud af din nye hjemmeside.

er ikke gode nok spørgsmål. Stil højere krav til dig selv, din hjemmeside og din leverandør! Uddyb hvad dine kunder skal have ud af siden, når de kommer ind på den.

Husk, at din hjemmeside er branding!

#2. Undgå billeder som ikke er dine egne!

Forhold dig kritisk til billedmaterialet på din nye hjemmeside. Mange leverandører bruger stockphotos, for at “pifte” siden op. Ideen er god – eller nej, egentlig ikke. Ligesom i punkt #1, så er det din branding. Dit billede ud af til. Vær mere kritisk. Brug penge på en fotograf, tag nogle billeder med din telefon eller få det grafisk fremstillet. Stockphotos sender et super dårligt signal til dine kunder, fordi det ikke viser hvem I virkelig er!

#3. Vær sikker på at du får de rigtige nøgletal med

Når du får udviklet en ny hjemmeside, får du i mange tilfælde besøgstal, besøgstid osv. leveret på e-mail fra din leverandør. I andre tilfælde får du adgang til Google Analytics selv, så du kan følge med når du har tid. Det er også rigtig fint, men hvilke af de tal giver mening for din virksomhed? Hvad er det for tal du kan bruge i din virksomhed?

#4. Hvilke kanaler måler du på?

Som i #3 skal du stille skarpt ind på hvilke nøgletal du ønsker, at forholde dig til. Men du skal altså også, finde ud af hvilke kanaler du vil måle efter. De fleste måler på hvor mange der udfylder en kontaktformular.

Hvad med henvendelser

#5. hvilke kanaler vil I markedsføre jer på?

En hjemmeside kan bygges op statisk og uden det store behov for at blive opdateret – men så bliver resultatet også derefter. Ligesom sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter osv. skal du “fodre” dine besøgende med nyt indhold. Det er vigtigt, at du forholder dig til hvilke medier, du vil bruge ressourcer på. Det er ikke mange som kan finde tid, materiale og ressourcer til at markedsføre og brande sig på samtlige kanaler. Vurdér hvilke der giver mening for din forretning og fokuser på dem. Det er ikke altid at “lidt indhold er bedre end ingenting”.

Som afslutning vil jeg indskyde at et godt forarbejde, kan spare jer for en stor fejlinvestering. Sørg for at køb ind hos bureau eller hos en Freelancer som stiller krav til dig og din forretning. Jeg forventer, at mine kunder forholder sig til deres hjemmeside og indholdet. Det er afgørende for resultatet og dermed også mit produkt.

Er du klar til at få stillet nogle gode spørgsmål? Så kontakt mig!

Luk
Seierup & co